ANPC amendează Blue Air pentru cursele anulate din 15 iunie 2022. Acuzațiile lui Horia Constantinescu

de: Cătălina Burghelea
04 10. 2022

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a amendat Blue Air cu peste 10 milioane de lei pentru cursele anulate începând din 15 iunie 2022 până în prezent. Potrivit ANPC, o amplă acţiune de control a avut loc în vederea modului de respectare a prevederilor legale din domeniul protecţiei consumatorilor privind serviciile de transport aerian.

Compania Blue Air, sancționată dur de ANPC

Inițial, comisarii ANPC au verificat situaţia zborurilor anulate în perioada 15.06.2022 – 30.08.2022 şi ofertele practicate de operatorul economic atât pe site-ul oficial, www.flyblueair.com, cât şi pe pagina oficială de Facebook a acestuia sau din aplicaţia Blue Air, apoi controalele au fost extinse ca urmare a informaţiilor apărute în spaţiul public cu privire la anularea tuturor zborurilor din 06.09.2022 până în 10.10.2022.

Ce a descoperit Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor

Deși cercetarea a fost greoaie, cauzată de reacţiile întârziate ale operatorului economic la solicitările ANPC cu privire la diverse documente necesare investigaţiei, concluziile analizării situaţiei au fost definitivate, anunță Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.

Astfel, echipa de control a constatat o serie de nereguli, cum ar fi utilizarea practicilor comerciale incorecte pe scară largă de către operatorul economic. Având în vedere prevederile art. 3 pct. 3 din Regulamentul (UE) nr. 2017/2394 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12.12.2017, acestea înseamnă orice acţiune sau omisiune care contravine legislaţiei care protejează interesele consumatorilor (…).

„Iată că Blue Air execută ultimul zbor şi pleacă de pe piaţă, aşa cum spuneam încă de acum trei luni. De la ultima sancţiune şi până la această a doua evaluare, peste 100.000 de consumatori trec prin ceea ce au trecut şi primii, în ultimii doi ani. Unde au ajuns banii acestora, pe ce au fost cheltuiţi şi cum vor putea fi recuperaţi vreodată rămâne o mare enigmă. Unul dintre avioanele companiei zace pe o pistă a aeroportului Băneasa, fără ambele motoare. Oare câte curse ar fi trebuit să execute, în condiţiile în care, fără propulsive, acesta nu se putea deplasa nici măcar pe DN1. Fără combustibil, fără taxe de aeroport plătite, fără salarii achitate la zi, încă mă întreb cum urmau să se execute cursele şi de ce au fost promovate, în condiţia în care se ştia că nu pot fi duse la bun sfârşit. (…) Îmi cer scuze fiecărui păgubit pentru anii trecuţi, în care lucrurile puteau fi mai ferm sancţionate”, a spus Horia Constantinescu, preşedintele ANPC.

Sute de mii de pasageri au avut de suferit

Concluziile cercetărilor realizate de inspectorii ANPC au arătat că operatorul economic Blue Air Aviation SA nu a propus angajamente sau un plan de măsuri reparatorii pentru consumatori în termenul stabilit de autorităţile competente. În perioada analizată (15 iunie – 12 septembrie 2022), deciziile companiei aeriene au afectat 150.227 consumatori din 23 state membre UE, practica având caracter repetitiv.

Prejudiciul este uriaș

Valoarea prejudiciilor suferite de pasageri depăşeşte suma de 19,582 milioane euro, respectiv peste 96,447 milioane lei, pentru perioada analizată şi reprezintă doar valoarea biletelor achiziţionate. În realitate, pagubele sunt mult mai mari, potrivit ANPC.

În plus, rambursarea efectivă a contravalorii biletelor pentru zborurile anulate s-a realizat la un număr foarte mic de pasageri, suma totală fiind echivalentul a 115.016,11 euro (0,6% din totalul rezervărilor anulate). Un procent de 9,8% din suma totală de rambursat (aproximativ 1,925 milioane euro) s-a făcut în wallet (portofelul electronic).